Opistovuoden 2025-2026 päätösjuhla.
“Poikamme oli IK-opiston Kristillisen kasvun opistovuodella lukuvuonna 2025-2026. Tässä meidän perheen kokemuksia opistovuodesta vanhempien näkökulmasta.
Peruskoulun päätteeksi teinillä oli mielenkiintoinen mahdollisuus muuttaa IK Keruulle vuodeksi opiskelemaan opistovuodelle. Meille oli suuri yllätys, että asuminen, ruokailu ja opetus Isossa Kirjassa oli täysin maksutonta opistovuoden opiskelijalle. Myös kuljetus juna-asemalta opistolle sujui erinomaisesti. Palveluiden laatu oli myös erittäin hyvä.
Yläasteen jälkeen teki todella hyvää nuorelle asua maanantaista perjantaihin Isossa Kirjassa ja harjoitella itsenäistä elämää, kauempana kotoa, erossa vanhemmista - mutta kuitenkin todella turvallisessa paikassa.
Uskovia ystäviä
Nuoren eräs tärkeä psyykkinen kehitystehtävä on itsenäistyä ja myös liittyä ikäisiinsä. Tämä toteutui erinomaisen hyvin Isossa kirjassa. Opiskelijaryhmä hitsautui tiiviiksi porukaksi jossa muodostui syviä, hoitavia ihmissuhteita joiden uskon kantavan hedelmää vielä vuosikymmentenkin kuluttua. Moni uskovan perheen lapsi on saattanut tulla aikaisemmin esim. uskonsa vuoksi syrjityksi koulussa mutta täällä tuo haava sai balsamia sillä täällä jokainen hyväksyttiin sataprosenttisesti Jeesuksen omana opetuslapsena.
Aika pian syksyllä opintojen alkamisen jälkeen poikamme sanoikin kotona: ”Olen nyt lähempänä Jumalaa kuin koskaan aikaisemmin”. Tämä oli meille suuri ilo!
Opiskeluympäristö
Nuoremme sai ystävän, joka vieraili lomalla myös meillä kotona. Häneen tutustuminen oli meille perheenä suuri ilo ja etuoikeus. Pojat sanoivatkin, että he kokevat olevansa kuin veljiä keskenään vietettyään vuoden kämppäkavereina.
Ison kirjan upea sijainti ja asiansa ajava kuntosali mahdollisti pojille monia urheilullisia aktiviteetteja. Pojat saivat myös saunoa ja käydä avannossa ja uimassa rantasaunalla.
Opistovuoden aikana oli myös mahdollisuus harjoitella tavallisia arjen taitoja itsenäisesti kuten oman opiskelun, terveyden, hengellisyyden, huoneen, hygienian ja vaatehuollon hoitamista.
Magneetti muistutti esirukouksesta perheen jääkaapin ovessa.
Suurempaa varten
Joku voi ajatella jatko-opintoja pohtiessaan, meneekö opistovuodella yksi vuosi hukkaan. Meidän kokemuksemme mukaan näin ei käynyt. Opistovuoden aikana nuori sai sellaisia tietoja, taitoja ja oppimista jota hän tarvitsee koko loppuelämän. Korvaamattomia oli myös ne ihmissuhteet joita muodostui opistovuoden aikana.
Korvaamatonta oli myös se kasvu, mitä teinissä tapahtui vuoden aikana. Kasvua tapahtui psyykkisesti, fyysisesti, sosiaalisesti ja hengellisesti. Meille vanhempina ehkä suurinta iloa tuotti näiden kaikkien yhteinen vaikutus, kun saimme nähdä miten Jumala teki tarkkaa työtä.
Koko vuoden kodissamme jääkaappimme ovessa oli poikamme kuva ja Ison Kirjan magneetti siinä vierellä. Magneetissa luki ”Suurempaa varten”. Koko lukuvuoden rukouksin siunasin opintoja, että Herra valmistaisi siellä asioita, suurempaa tarkoitusta varten.
Pojastamme saattaa tulla halutessaan yrityksemme toimitusjohtaja. Näen, että opinnot hengelliselläkin sisällöllä valmistivat häntä ”suurempaa varten”. Johtajankin tärkein osaamisalue on turvautua Raamattuun jonka ohjeiden avulla, Herra antaa viisauden palvelevaan johtajuuteen. Rukous on tärkeä työväline, senkin käyttöä opistovuonna nuori oppi paljon lisää.
Valmiimpi tulevaisuuteen
Kotona näytti siltä, että teinimme löysi myös omaa hengellistä kutsumustaan. Hän uskalsi alkaa palvelemaan lahjojensa mukaisesti, sillä niitä sai turvallisesti harjoitella opistovuoden aikana.
Opistovuoden aikana myös rukoillen pohdittiin jatko-opintoja. Teinimme omat jatko-opinto suunnitelmat muuttuivat täysin, jopa ala vaihtui. Opistovuoden puolivälissä oli mahdollisuus tehdä parin päivän koulutuskokeilu eri aloilla. Nämä päivät muokkasivat merkittävästi jatkosuunnitelmia, eikä niiden jälkeen aikaisempi ykköshaku vaihtoehto ollut enää hakulistalla lainkaan. Tämä säästi jopa vuosia aikaa, kun hakutoive kirkastui teinillle opistovuoden aikana.
Ainutlaatuinen mahdollisuus
Iloitsen siitä, että herätysliikkeemme oma Raamattuopisto mahdollistaa meille tällaisen Kristillisen kasvun vuoden. Suosittelen sitä lämpimästi jokaiselle peruskoulunsa suorittaneelle.
Tämä kaikki on iso siunaus! Kiitos siitä Taivaan Isälle, mutta myös opiston väelle ja tietenkin Hietasen Hannalle, joka on opistovuoden vastuuopettaja. Hanna on rautainen ammattilainen ja hänellä on juuri sopiva ote työskennellä tämmöisten teini-ikäisten kullanmurujen kanssa.”
Teksti: Erään opistovuotelaisen vanhemmat
