Aktiomatka yhdisti IK-opiston Keuruun ja Helsingin opiskelijoita

IK Helsingin toisen vuoden opiskelija Rhona Rytkönen haaveilee lähetystyöstä ja pitää CORE 1.0 -raamattulinjan syyslukukauteen lisättyä aktiomatkaa kampusten opiskelijoita yhdistävänä tekijänä.

Rhona Rytkönen on juuri aloittamassa toista opiskeluvuottaan IK-opiston Helsingin kampuksella. Hän on ollut pitkään kiinnostunut teologisista kysymyksistä ja tutkinut niitä omatoimisesti jo ennen IK-opistoon tuloaan. Puheluun vastatessaan hän on viettämässä vielä viimeisiä lomapäiviä mökillä ennen syyslukukauden alkua.

Vuosi sitten Rhona ajatteli käyvänsä IK Helsingissä vain CORE 1.0 -raamattulinjan sekä tekevänsä sen rinnalla australialaisen korkeakoulun Alphacrucis Collegen (AC) opintoja. Kun vastausten sijaan opiskeluvuosi herättikin lisää kysymyksiä, teologian tutkiminen tempaisi nuoren naisen mukaansa. “En halunnutkaan enää lopettaa opiskelua”, hän nauraa.

Tänä syksynä Rhona jatkaa opintoja kaksivuotisella CORE 2.0 -seurakuntalinjalla tähtäimessään myös AC:n korkeakoulututkinto. Käytännössä se tarkoittaa kaksoistutkinnon suorittamista, johon sisältyvät IK-opiston oma kansanopistotason seurakuntatyön tutkinto, sekä AC:n kansainvälinen alempi korkeakoulututkinto Bachelor of Theology (Bth). “Yhteensä valmistuminen vie kolmisen vuotta”, Rhona kertoo. 

Kansainvälinen korkeakoulututkinto motivoi

IK-opistoon hakeminen oli Rhonalle luonnollinen valinta - onhan hänen moni sukulainen ja perheenjäsen käynyt Ison Kirjan myös. Siihen saakka koko ikänsä ulkomailla asuneen suomalaisnaisen päätös muuttaa Helsinkiin ratkaisi myös IK-opiston kampuksen valinnan. 

“Olin juuri muuttanut Suomeen ensimmäistä kertaa”, Rhona kertaa. “Halusin pysyä Helsingissä, missä ovat myös kotiseurakuntani ja isovanhempani”, hän kertoo. Opiskelu tapahtuu arkipäivisin Itä-Helsingin Roihupellossa sijaitsevalla kampuksella

Aiemmin Japanissa ja Australiassa asuneen Rhonan valinta IK-opiston ja AC:n kaksoistutkinnon suorittamiseen oli myös luonteva. “Australiassa asuessani pohdin myös AC:hen hakemista”, hän taustoittaa. Suomeen muutettuaan oppilaitosten yhteistyö teki IK-opistoon hakemisesta helpon päätöksen.

Vaikka opiskelu haastaa välillä, Rhona pitää kaksoistutkintoa sen arvoisena. “Tykkään siitä, että saan opiskelusta korkeakoulun tutkintotodistuksen”, hän perustelee. IK-opistossa on toki mahdollista osallistua opetukseen myös vapaatavoitteisena opiskelijana.

Aktio yhdisti eri kampusten opiskelijat

CORE 1.0 -raamattulinja eli opintojen ensimmäinen vuosi oli Rhonalle myönteinen kokemus. Helsingin kampuksen koulupäivät alkavat yhteisellä aamunavauksella ja päättyvät iltapäivään mennessä. “Vietämme lounastauot yleensä yhdessä keskustellen”, hän kertoo.

Opiskelutoverit, hyvät opettajat ja yhteisöllisyys saavat Rhonalta kiitosta. Hän on pitänyt kaikista kursseista ja opettajista, mutta erityisesti hän nostaa esiin Kristillinen maailmankuva -kurssin. Yleiskuvan kristillisestä uskosta antava kurssi kuuluukin vakiona lähi- ja monimuoto-opetuksen alkuvaiheeseen.

IK-opiston kahden kampuksen opiskelijoita yhdisti viime syksynä ensimmäistä kertaa järjestetty aktio Espanjan Fuengirolaan. “Oli kivaa, kun samalla reissulla oli sekä Keuruun, että Helsingin CORE 1.0 -opiskelijoita”, Rhona hymyilee. “Pääsin tutustumaan muihin IK:n opiskelijoihin ja koin yhteyttä isokirjalaisena.”

Lähetystyöhön ja hengelliseen työhön kutsua kokeva Rhona piti noin viikon mittaista ulkomaan aktiota kivana lisänä akateemiselle opetukselle. “Reissu oli hyvää käytännön sovellusta sille, mitä olimme siihen asti opiskelleet”, hän kuvailee.

Uskon perusteita jokaiselle

Rhona rohkaisee kaikkia uskovia hakeutumaan raamattukouluun. “Suosittelen hakemista kenelle tahansa, joka haluaa syventyä omassa uskossaan ja luoda vahvaa perustaa uskolleen”, hän kannustaa.

Vuoden mittainen CORE 1.0 -raamattulinja Keuruulla tai Helsingissä sopii loistavasti esimerkiksi välivuodesta haaveilevalle nuorelle. “Opiskelu ei kuitenkaan ole iästä kiinni”, Rhona muistuttaa. “Jokaiselle on tärkeää saada pohtia uskon asioita ja Raamattua yhdessä muiden kanssa”, hän summaa.